Hur ett SEO företag går från litet till stort
När man driver ett SEO företag är det precis
som för vilket annat företag som helst viktigt att inte bara ha en solid
affärsidé utan också att ha en vision för framtiden. Det gör att man kan bygga
vidare på sina tidigare framgångar och se mer långsiktigt på sitt företag.
Att börja som liten
När man startar ett SEO företag startar
man allt som oftast under mycket blygsamma former. De flesta SEO företag best
år av en eller två eldsjälar som oftast har gått vägen via en hobby. Ofta har
man någon form av datautbildning i bakgrunden men betydligt färre har en stark
bakgrund i egenföretagande och företagsekonomi.
Förutsatt att man har den rätta glöden och
besitter de kunskaper man behöver inom SEO kan det vara ganska lätt att få
bollen i rullning och nå fram till sina första kunder. SEO är av sin karaktär
ett långsiktigt arbete och för en mindre firma kan en eller fåtal större kunder
vara allt man behöver för att säkra firmans fortlevnad.
Att växa
Men att gå från ett sådant framgångsrikt, men
litet företag till att växa till en större spelare i branschen kräver mer än
bara kompetens inom SEO. För att ta sig till denna nivå behöver man nämligen
expandera. Det som började som ett litet tvåmannaföretag med två vänner med
liknande tankar om SEO måste nu växa till ett företag med flera anställda och
allt som oftast behöver man nu anställa nya medarbetare. Det gäller både fler
som arbetar med företagets kärnverksamhet inom SEO och här är utmaningen att
hitta nya kollegor som både delar ens huvudfilosofi men som också har ny
kompetens som utvecklar företaget. Men kanske en ännu större utmaning är att
man nu med största sannolikhet också måste anställa medarbetare till sitt SEO
företag som arbetar utanför företagets kärnverksamhet. Att anställa någon som
sköter ekonomi, redovisning och bokföring blir snabbt ett måste. På samma sätt
kan man också i ett relativt tidigt skede behöva någon som sköter reception,
inkommande samtal och försäljning. Innan man vet ordet av så har man ett helt
team som måste koordineras och lära sig att samarbeta.
Utöver detta får man också göra sig beredd att
ta sig an en större mängd olika typer av uppdrag. Tidigare har man ofta arbetat
nära med mindre företag och sett över i stort sett hela arbetet rörande
företagets SEO. För större SEO företag är det minst lika vanligt att man
arbetar med endast en mindre del av ett stort företags hemsida. Kanske får man
ta ansvaret för lanseringen av en ny tjänst eller produkt och sköta all SEO
kring detta. Man måste då finna sig i att man inte kan arbeta från grunden utan
måste kunna anpassa sig till en redan etablerad praxis som använts på
företagets hemsida i stort.
Comments
Post a Comment