Hur ett SEO företag går från litet till stort



När man driver ett SEO företag är det precis som för vilket annat företag som helst viktigt att inte bara ha en solid affärsidé utan också att ha en vision för framtiden. Det gör att man kan bygga vidare på sina tidigare framgångar och se mer långsiktigt på sitt företag.

Att börja som liten

När man startar ett SEO företag startar man allt som oftast under mycket blygsamma former. De flesta SEO företag best år av en eller två eldsjälar som oftast har gått vägen via en hobby. Ofta har man någon form av datautbildning i bakgrunden men betydligt färre har en stark bakgrund i egenföretagande och företagsekonomi.
Förutsatt att man har den rätta glöden och besitter de kunskaper man behöver inom SEO kan det vara ganska lätt att få bollen i rullning och nå fram till sina första kunder. SEO är av sin karaktär ett långsiktigt arbete och för en mindre firma kan en eller fåtal större kunder vara allt man behöver för att säkra firmans fortlevnad.

Att växa

Men att gå från ett sådant framgångsrikt, men litet företag till att växa till en större spelare i branschen kräver mer än bara kompetens inom SEO. För att ta sig till denna nivå behöver man nämligen expandera. Det som började som ett litet tvåmannaföretag med två vänner med liknande tankar om SEO måste nu växa till ett företag med flera anställda och allt som oftast behöver man nu anställa nya medarbetare. Det gäller både fler som arbetar med företagets kärnverksamhet inom SEO och här är utmaningen att hitta nya kollegor som både delar ens huvudfilosofi men som också har ny kompetens som utvecklar företaget. Men kanske en ännu större utmaning är att man nu med största sannolikhet också måste anställa medarbetare till sitt SEO företag som arbetar utanför företagets kärnverksamhet. Att anställa någon som sköter ekonomi, redovisning och bokföring blir snabbt ett måste. På samma sätt kan man också i ett relativt tidigt skede behöva någon som sköter reception, inkommande samtal och försäljning. Innan man vet ordet av så har man ett helt team som måste koordineras och lära sig att samarbeta.
Utöver detta får man också göra sig beredd att ta sig an en större mängd olika typer av uppdrag. Tidigare har man ofta arbetat nära med mindre företag och sett över i stort sett hela arbetet rörande företagets SEO. För större SEO företag är det minst lika vanligt att man arbetar med endast en mindre del av ett stort företags hemsida. Kanske får man ta ansvaret för lanseringen av en ny tjänst eller produkt och sköta all SEO kring detta. Man måste då finna sig i att man inte kan arbeta från grunden utan måste kunna anpassa sig till en redan etablerad praxis som använts på företagets hemsida i stort.

Comments